Padang Anfield @ Facebook

Join Padang Anfield di Facebook...
Klik >> http://www.facebook.com/#!/pages/Padang-Anfield/113076378733822

Ahad, Februari 08, 2009

EPL: Torres penyelamat Sang Merah






Bertemu dengan Portsmouth yang tidak menang sejak November tahun lepas, Rafael Benitez mengambil langkah yang sangat berani untuk mencuba formasi dengan kesebelasan utama yang sangat berbeza. Apa tidaknya dapat dilihat 6 pemain pertahanan bermain untuk permulaan permainan. Suatu yang percaturan yang menarik dan membingungkan juga apabila Rafa bertindak menyimpan pemain utama seperti Fernando Torres, Dirk Kuyt dan Xabi Alonso. Walaupun terdapat pendapat awal yang Sami Hyypia akan turun untuk membanteras Peter Crouch namun tidak menjadi kenyataan. Jelas ketiadaan Steven Gerrard amat dirasai apabila corak permainan The Reds turut berubah dari kebiasaannya.

Separuh masa pertama agak seimbang dengan kedua-dua pasukan saling berbalas serangan. Apa yang bagus barisan Liverpool ini adalah mereka cepat untuk memberi tekanan setiap kali pemain Pompey mendapat bola tetapi yang kurang bagus adalah mereka sering kehilangan bola, sukar untuk mengekalkan penguasaan bola dan sering hilang hala tuju dengan membuat hantaran yang tidak sampai. Gandingan Ryan Babel dan Davin Ngog juga masih kurang persefahaman dan kadang kala bertindak kurang tenang dalam mencari penyudah. Secara amnya penyudah Liverpool amat tumpul sehingga kemasukkan Torres di separuh masa ke-2. Yang menarik adalah persefahaman yang baik oleh Fabio Aurelio dan Andrea Dossena yang sering bertukar-tukar posisi dan membuat larian dan hantaran dari sebelah sayap kiri. Kedudukan tanpa jaringan kekal sehingga tamat separuh masa dengan percubaan terbaik dari Liverpool oleh Javier Mascherano dari jarak 30 meter yang membuatkan David James terpaksa terbang menepis bola keluar.

Tidak sampai sejam beraksi, Ngog digantikan oleh Kuyt yang terus membuat kesan dengan melorongkan bola ke hadapan pintu gol yang terbuka namun Babel yang tidak dikawal gagal mengawal kakinya dan bola terus berlalu pergi. Lebih memilukan selang 3 minit selepas itu Pompey dihadapan hasil jaringan David Nugent yang tidak dikawal setelah menerima hantaran dari Crouch. Nugent seorang penyokong Everton sebelum itu kelihatan mengejek penyokong Liverpool dengan membuat simbol 1-0 kekalahan Liverpool kepada Everton dalam Piala FA.

Pada minit ke-68 Crouch membuat hantaran ke penjaga gol dan cuba dipintas oleh Dirk Kuyt dan David James berjaya menghalang menggunakan tangannya. Pengadil yang sedar dengan kejadian itu telah memberi sepakan tidak langsung kepada Liverpool. Xabi Alonso yang baru masuk menggantikan Dossena menghulurkan bola dan disambar oleh Aurelio dengan satu tendangan padu menuju ke penjuru kiri gol Portsmouth dan gagal dihalang oleh Niko Krancjar yang sedang berkawal di situ.

Kelemahan pertahanan Liverpool terhadap set-pieces terserlah sekali lagi apabila melepaskan gol kedua pada minit ke-78 hasil tandukan pertahanan Iceland, Hermann Hreidarsson yang menerima lambungan sepakan percuma Nadir Belhadj setelah Aurelio mengasari Glen Johnson. Ini kali ke-2 Pompey mendahului The Reds dalam perlawanan ini dan pengurus mereka, Tony Adams melepaskan tumbukan tanda kegembiraan. Fernando Torres yang baru sahaja masuk untuk Babel nampaknya terpaksa bekerja lebih keras dalam 10 minit terakhir ini.

Ternyata gol tersebut sedikit membakar semangat juang pemain Pompey dan merentap semangat The Reds dengan Pompey terus menguasai permainan dengan pergerakan serangan oleh Peter Crouch. Pun begitu pada minit ke-85 Torres yang mara kehadapan melorongkan bola ke Kuyt yang menewaskan Sylvain Distin dan melepaskan tendangan ke near post, suatu sudut yang sukar bila mana James sememangnya sudah menutup ruang. Namun James telah menampan bola tersebut ke dalam gawangnya sendiri. Liverpool kembali mengikat kedudukan dan kali ini kelihatan Tony Adams menyepak kerusi pula.

Menuju ke masa penamat dan bermain dalam masa kecederaan, Liverpool telah mengesahkan gelaran Kings of Comebacks apabila memperolehi gol kemenangan menerusi tandukan Torres yang menerima hantaran Yahudi dari sayap kiri. Sekali lagi James memainkan peranannya apabila gagal menepis keluar tandukan el-Nino sebaliknya menampan ke jaring sendiri. Kedudukan 3-2 kekal sehingga tamat perlawanan dan Liverpool melonjak ke kedudukan teratas liga buat sementara sebelum Manchester United bertemu West Ham di Upton Park.

Kemenangan ini sudah pasti amat melegakan Rafael Benitez yang sudah pasti akan terlepas dari kritikan umum setelah menurunkan barisan yang amat luar biasa dan merehatkan beberapa pemain utama sedangkan tiada perlawanan lain dalam masa terdekat ini. Liverpool hanya akan bermain dalam tempoh 2 minggu di Anfield untuk melayan kunjungan Manchester City.

Berikut adalah populasi gol dan percubaan ke arah gol perlawanan ini.

9 comments:

@r zh@r berkata...

bukan saje Rafa lega,aku,kawan aku dan semua fan liverpool lega...mintak2 west ham kalahkan MU malam ni..huhu

8 Februari 2009 pada 2:35 PTG
Joe Radzif berkata...

akoo kira lega la jugak kot...
tapi mulanya akoo memang dah karang ayat baik punya nak kutuk Babel....
he he he

8 Februari 2009 pada 4:06 PTG
utusanlfc (Johardy Ibrahim) berkata...

Halo Uncle. Masa tengok bola... tengok lah betul-betul. Tutup, letak ke tepi laptop tu. hahahahaha

8 Februari 2009 pada 9:33 PTG
Joe Radzif berkata...

he he he...
memang pon bro...

cuma baru karang dalam pala otak je..

8 Februari 2009 pada 10:44 PTG
Ir. hydir berkata...

hah.. liverpool agak hebat tahun ni..
anyway...masih banyak game yg ada lagi ...

[berminat menjadi co-author blog saya ... boleh posting semuanya Liverpool atau lain2.. :)]

kbsoccernet.com

9 Februari 2009 pada 9:43 PG
Joe Radzif berkata...

bole je bro...
tapi tengok kat blog bro sume cakap english je

9 Februari 2009 pada 10:42 PG
Ir. hydir berkata...

x kisah uncle.... any bahasa pon boleh
asalkan bahasa melayu or English...
amacam?

9 Februari 2009 pada 11:50 PG
Joe Radzif berkata...

cemana nak mula tu bos?

9 Februari 2009 pada 12:33 PTG
hairi hamzah berkata...

adusssss... man u menang plak.. pakar menang 1-0 beb skrg ni.. naik bebulu pulak tgk game haritu stakat ronaldo score penalty pun bersorak mcm menang cup

9 Februari 2009 pada 12:41 PTG

Catat Ulasan

Para Sahabat