Padang Anfield @ Facebook

Join Padang Anfield di Facebook...
Klik >> http://www.facebook.com/#!/pages/Padang-Anfield/113076378733822

Isnin, Mac 16, 2009

(2008/09) ECL: Gergasi menangis di Anfield

Liverpool ( 4 : 0 ) Real Madrid
(Torres 16, Gerrard pen-28, 47, Dossena 88)
(Agg: 5-0)
Berbekalkan kelebihan 1 gol ditempat lawan Liverpool turun ke Anfield bukan setakat mempertahankan kelebihan gol tersebut namun cuba untuk menundukkan pasukan 'Gergasi Sepanyol' yang pertama kali bertandang ke Anfield. Pasukan 11 pemain Real Madrid yang sebelum ini kerap kali membayangkan laluan mudah ke peringkat seterusnya apatah lagi apabila Liverpool yang agak hambar di pentas EPL akan bertemu Liverpool yang beraksi dengan lebihan pemain yang bermain di luar padang terutamnya di Kop.

Bermula dengan garang, The Reds bertubi-tubi mengasak sejak dari awal permainan melalui gandingan Fernando Torres, Javier Mascherano, Steven Gerrard dan Ryan Babel masing-masing bergilir-gilir menguji barisan pertahanan Real Madrid yang diketuai oleh Fabio Cannavaro. Gol pertama Liverpool menerusi Torres pada minit ke-16. Hantaran tinggi dari Jamie Carragher melepasi Cannavaro dan singgah ke kaki Torres. Pepe cuba menguis bola tetapi dapat kepada Dirk Kuyt yang menghantar ke dalam kotak penalti dan disambar oleh Torres sedang Iker Casillas telah tertewas di tepi tiang gol dan Pepe cuba membuat tuntutan Torres telah mengasarinya.

Tidak berhenti setakat itu, The Reds terus menerus mengatur serangan memaksa Casillas membuat beberapa percubaan termasuk tandukan Martin Skrtel dan sepakan lambung Gerrard. Namun selepas itu pada minit ke-27 Gabriel Heinze dipersalahkan apabila penjaga garisan menyatakan bola terkena tangannya dan pengadil Belgium, Frank De Bleeckere tidak teragak-agak menghadiahkan sepakan penalti buat Liverpool. Kapten tidak mensia-siakan peluang setelah melepaskan tendangan ke sebelah kanan Casillas yang telah bergerak ke arah yang bertentangan. Real Madrid bertambah malang semalang bola yang sebenarnya terkena bahu Heinze dan bukan terkena tangannya. Liverpool kemudiannya kembali tenang dan Real Madrid pula mendapat beberapa peluang yang tidak disempurnakan dengan baik.

Bermula separuh masa ke-2, Real Madrid mengeluarkan Arjen Robben yang sebelum ini sangat mahu membelasah Liverpool tetapi tidak mampu bermain dengan baik dan diganti oleh Marcelo. Suatu pertukaran yang tidak menakutkan The Reds apabila Babel yang menerima hantaran Xabi Alonso membuat larian di sayap kiri dan terus membuat hantaran lintang yang jatuh di hadapan Gerrard sebelum meledakkan tendangan menggegarkan jaring. Hanya 65 saat mula permainan dan Liverpool telah mempunyai kelebihan aggregat 4-0. Nyata bukan nasib Real Madrid untuk kejohanan tahun ini namun mereka tetap berusaha mencuba mendapatkan sekurang-kurangnya gol kenangan lawatan pertama ke Anfield.

Rafael Benitez yang sudah yakin dengan kemenangan tersebut telah merehatkan tonggak utama dan memasukan pemain muda termasuk kapten pasukan belia, Jay Spearing yang menggantikan kapten pasukan senior, Gerrard. Ia juga salah satu langkah untuk mengekalkan kecergasan Gerrard sebelum pertemuan dengan Manchester United di Old Trafford pada perlawanan hujung minggu. 2 minit sebelum masa permainan sebenar tamat, Andrea Dossena yang menggantikan Torres menerima bola lintang Mascherano telah menjaringkan gol ke-4 malam itu dan melengkapkan kemenangan besar Liverpool ke atas juara Sepanyol.

0 comments:

Catat Ulasan

Para Sahabat